Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین نمازی کارگردان فیلم سینمایی «شادروان» از آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم توضیح داد: اولین نکته‌ای که باید تأکید کنم این است که برخلاف برخی اظهارنظرها، «شادروان» یک فیلم کمدی نیست. «کمدی» یک ژانر است که قواعد مشخص خود را دارد و فیلم من مطابق با آن قواعد نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک فیلم جدی است که به‌واسطه حال و هوایی که دارد در مقاطعی شاید مخاطب را به خنده بیاندازد. فیلمی که می‌خنداند، الزاماً فیلم کمدی نیست.

وی ادامه داد: از طرف دیگر شما چند فیلم کمدی می‌شناسید که در جشنواره فیلم فجر به آن اهمیت داده باشند! اساساً انگار کمدی، جزو ژانرهای مقبول فجر نیست. اگرچه در همه جای دنیا فیلم‌های کمدی موجب رونق سینما هستند، اما در سینمای ما، این ژانر در کمترین درجه اهمیت قرار دارد. مثلاً فیلم «اجازه‌نشین‌ها» ساخته داریوش مهرجویی در دهه ۶۰، چه سرنوشتی در جشنواره فجر داشت؟ یا فیلم «سن‌پطرزبورگ» بهروز افخمی که یک کمدی خوب هم بود، برای آنچه اتفاقی در جشنواره افتاد؟ یکی از دلایلی که به‌عنوان یک فیلمساز می‌ترسم که فیلمم به‌عنوان یک فیلم کمدی معرفی شود، همین شرایط جشنواره است!

نمازی افزود: به‌عنوان یک فیلمساز دوست دارم که فیلمم به خوبی دیده شود اما در سینمای ایران وقتی برچسب کمدی روی یک فیلم می‌زنند، قاعدتاً اینگونه است که درجه اهمیت آن گویی کم می‌شود. مخاطب احساس می‌کند که فیلم حرف جدی‌ای ندارد و صرفاً به‌دنبال خنداندن مخاطب و بهره‌برداری از گیشه است. فارغ از این نکته، فیلم من از نظر ژانر یک فیلم کمدی نیست و قواعد این ژانر را ندارد. این فیلم یک ملودرام اجتماعی است که روایتی شیرین دارد.

نقطه اشتراک «آپاندیس» و «شادروان»

کارگردان «شادروان» درباره ارتباط این فیلم با فیلم قبلی خود «آپاندیس» بیان کرد: این دو فیلم یک نقطه اشتراک دارند و آن این است که در زمان اکران آن فیلم به خصوص در نیمه اول هم خیلی از مخاطبان می‌خندیدند. حتی در برخی نقدهایی که بر «آپاندیس» نوشته شد هم آن را به عنوان یک فیلم کمدی معرفی کرده بودند که آن هم اشتباه بود. «شادروان» هم حال و هوایی مشابه دارد و از آنجایی که خودم شخصیتی هستم که همه چیز را فان می‌بینم، این نگاه به فیلم‌هایم هم منتقل می‌شود. از این منظر این دو فیلم نقاط اشتراکی با هم دارند.

احساسم این بود که فضای امروز جامعه فضایی نیست که تو بتوانی یک حرف تلخ را، تلخ مطرح کنی. جامعه به‌خصوص در سالن سینما، دیگر ظرفیت شنیدن حرف‌های تلخ را ندارد. در «شادروان» هم سوژه و موضوع اصلی تلخ است اما به این نتیجه رسیدم که باید آن را شیرین مطرح کنم وی ادامه داد: من بازخوردهایی از فیلم اولم گرفتم که براساس آن احساس کردم می‌توانم در کارهایم یک تغییر لحن داشته باشم. از سوی دیگر احساسم این بود که فضای امروز جامعه فضایی نیست که تو بتوانی یک حرف تلخ را، تلخ مطرح کنی. جامعه به‌خصوص در سالن سینما، دیگر ظرفیت شنیدن حرف‌های تلخ را ندارد. در «شادروان» هم سوژه و موضوع اصلی تلخ است اما به این نتیجه رسیدم که باید آن را شیرین مطرح کنم. در سینمای خودم به دنبال مدلی هستم که احساس می‌کنم در ارتباط با مخاطب جواب می‌دهد. فعلاً هم فیلمسازی در همین مدار را می‌خواهم ادامه دهم.

نمازی در ادامه تأکید کرد: من آدمی نیستم که بخواهم در فیلمسازی از آثار داخلی و خارجی تقلید کنم. دوست دارم مهر و امضایی از خودم پای کارهایم باشد که فکر می‌کنم درباره این ۲ فیلمی که ساخته‌ام این مهر و امضا وجود دارد.

این کارگردان درباره شانس فیلم «شادروان» برای شکار سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در این دوره از جشنواره فجر و حواشی معمول این سیمرغ هم گفت: من نمی‌توانم در این زمینه گمانه‌زنی‌ای داشته باشم. امروز بیشترین دغدغه‌ام برای حضور در جشنواره این است که فیلمم به خوبی به مردم معرفی شود و مردم به تماشای آن بنشینند. چرا چنین دغدغه‌ای دارم؟ چون برای مردم فیلم می‌سازم. حال اینکه چه جایزه‌ای در جشنواره فجر می‌گیرم، نکته دیگری است. طبیعتاً هر جایزه‌ای بگیرم آن را دوست خواهم داشت اما فعلاً هدف اصلی‌ام رضایت مخاطب است. اگر به این هدف برسم، قطعاً مردم در جشنواره به فیلم من رأی می‌دهند و می‌توانم به سیمرغ مردمی جشنواره هم برسم.

وی ادامه داد: گمانه‌زنی درباره جوایز خیلی زود است چراکه هنوز فیلم‌ها را ندیدیم و اتفاقاً امسال هم خیلی فضا درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره مبهم است و نمی‌دانیم قرار است شاهد چه آثاری باشیم.

عباس نادران به‌شدت فیلم‌بین و سینماشناس است

نمازی درباره همکاری با عباس نادران به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم و انتقادهای رسانه‌ای مطرح شده درباره او به‌عنوان یک آقازاده هم گفت: واقعیت این است که من نمی‌دانم گناه عباس نادران چیست که پدرش یک سیاست‌مدار بوده است. پیش از این شاید من هم مثل همین دوستان فکر می‌کردم. دوستی‌ای با عباس ناداران داشتم اما چندان عمیق نبود. وقتی برخی دوستان پیشنهاد کردند که او گزینه مناسبی برای تهیه‌کنندگی این فیلم است، خودم با اگر و اماهایی سراغ او رفتم اما آقای نادران وجهه‌ای از بیرون دارد و وجهه‌ای از درون. واقعیت این است که او حتی به اندازه یک ریال هم نخواست از روابط خود استفاده کند. عباس نادران مترجم زبان فرانسه و به‌شدت فیلم‌بین و سینماشناس است. او زمانی به من می‌گفت، تصوری که دیگران از من دارند را خودم نباید داشته باشم. فکر می‌کنم آینده نشان خواهد داد که عباس نادران یک انسان باسواد و مستقل در عرصه سینماست.

کارگردان فیلم «شادروان» درباره انتظارات خود از جشنواره فیلم فجر توضیح داد: من امیدوارم فیلم خوبی از جشنواره بیرون نمانده باشد چراکه خودم چنین تجربه‌ای را در زمان فیلم «آپاندیس» داشتم. خیلی حس بدی است، به‌خصوص اگر فیلم خوبی ساخته باشی. فیلم من در فجر حضور نداشت اما بعد از آن از جشنواره مونترال و آسیاپاسیفیک جایزه گرفت. بخشی از فرآیند انتخاب سلیقه است اما امیدوارم تعمدی در حذف هیچ فیلمی دخیل نبوده باشد.

کد خبر 5410889 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: عباس نادران داریوش مهرجویی آسیا پاسیفیک فیلم آپاندیس حسین نمازی بهروز افخمی سالن سینما فیلم شادروان چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر تئاتر ایران فیلم کوتاه چهلمین جشنواره تئاتر فجر نقاشی کارگردان تئاتر رادیو صبا سازمان صداوسیما سریال ایرانی کنسرت موسیقی جشنواره فیلم فجر موسیقی ایرانی شبکه پنج سیما جشنواره بین المللی تئاتر فجر عنوان یک فیلم یک فیلم کمدی عباس نادران فیلم من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۹۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالاترین میانگین مخاطب از آن کدام فیلم است؟/ یک غیر کمدی پرفروش

به گزارش خبرنگار مهر، برمبنای آمار سمفا تا ساعت ۲۳:۳۰ شنبه شب ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تاکنون ۴ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۳۰۵ نفر در ۱۱۷ هزار و ۴۳۳ سانسی که ۹ فیلم سینمای ایران در سالن‌های سینمایی به نمایش گذاشته شده‌اند، به تماشای آثار نشسته اند و فروشی نزدیک به ۲۶۹ میلیارد و ۶۸۳ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آورده‌اند.

در هفت روز گذشته، فیلم‌های سینمای ایران فرصت نمایش در ۱۹ هزار سانس را پیدا کرده و توسط ۹۵۱ هزار و ۸۱۰ نفر تماشا شده اند. سینمای ایران درحالی که به‌واسطه تعطیلی سینماها در روزهای پایانی هفته کاهش نزدیک به ۲ هزار سانس برای نمایش فیلم ها را تجربه کرده اما با افزایش هزار نفری مخاطبان نسبت به هفته قبلش مواجه بوده است؛ به این ترتیب در این هفته، میزان فروش سینمای ایران عددی معادل با ۴۹ میلیارد و ۷۸۹ میلیون و ۱۶۴ هزار تومان بوده است که تقریبا مشابه رقم میزان فروش هفته گذشته سینمای ایران است.

بر این مبنا میانگین مخاطبان هر کدام از فیلم‌های سینمای ایران در هر سانس عددی نزدیک به ۴۹ نفر بوده است در حالی که هفته گذشته این عدد نزدیک به ۴۲ نفر بود.

«مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، پرفروش‌ترین فیلم هفته گذشته محسوب می‌شود، این فیلم که از ۵ اردیبهشت اکران شده است به عنوان یک فیلم غیرکمدی رکوردهای قابل توجهی از خود برجای گذاشته است و در مدت ۲ هفته گذشته با بلیت فروشی حدود ۵ برابری نسبت به «تمساح خونی» و «سال گربه» با فاصله ای قابل توجه در جایگاه اول جدول فروش هفته گذشته قرار گرفته است.

این فیلم توانسته در هفت روز گذشته با فروشی معادل با ۲۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون و ۵۹۴ هزار تومان، افزایش فروش ۱۰ میلیاردی نسبت به هفته قبلش را تجربه کند؛ این فیلم با در اختیار داشتن ۵۲۰ سالن سینما در سال جاری، توسط ۵۳۸ هزار نفر تماشا شده است. بر مبنای آمار ارایه شده، میانگین مخاطبان فیلم «مست عشق» در هر سانس، عددی نزدیک به ۷۵ نفر است بدین ترتیب این فیلم سالن های نمایش شلوغی را تجربه کرده است.

جهت آشنایی بیشتر «با مست عشق» می‌توانید گزارش «نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر» را بخوانید.

اما «تمساح خونی» همچنان پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود که در رده دوم جدول فروش هفتگی و با فاصله از «مست عشق» قرار می‌گیرد زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۷ میلیارد و ۹۶۱ میلیون و ۷۸ هزار تومان دست پیدا کند.

میانگین مخاطبان فیلم «تمساح خونی» در هر سانس، عددی نزدیک به ۳۹ نفر بوده است حال آن که میانگین مخاطبان «مست عشق» به عنوان فیلم اول جدول فروش ۷۵ نفر است. به نظر می‌رسد «تمساح خونی» در مقابل گام بلندی که عاشقانه شمس و مولانا برای تصاحب جایگاه اول فروش سال ۱۴۰۳ برداشته است هنوز عقب نکشیده است.

«تمساح خونی» که اکران خود را از ۱۶ اسفند ماه سال قبل در قالب اکران نوروزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۵۷ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده است. این فیلم همچنان پرفروش‌ترین فیلم سینمایی سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود.

«سال گربه» دیگر کمدی این روزهای سینما در رده سوم جدول پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران در هفت روز گذشته و بعد از «تمساح خونی» قرار می‌گیرد. ۶ میلیارد و ۳۶۱ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان عددی است که از فروش فیلم مصطفی تقی‌زاده در هفت روز گذشته اعلام شده است.

«سال گربه» که اکران خود را از ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۵۷۸ سالن سینما در سال جاری، توسط ۶۱۸ هزار نفر تماشا شده و با فروش ۶ میلیاردی در هفته روز گذشته به فروشی بیشتر از ۳۴ میلیارد تومان رسیده است.

چه فیلم‌هایی در رده چهارم تا هشتم قرار دارند

«بی بدن» در جایگاه چهارم جدول پرفروش‌های هفته قرار دارد و در یک هفته گذشته فروشی معادل با ۳ میلیارد و ۳۵۲ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان را به نام خود ثبت کرده است.

«بی بدن» که اکران خود را از ۲۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در قالب اکران نوروزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۵۰۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۵۷۵ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۳۴ میلیارد تومان رسیده است، برنامه «هفت» در اولین قسمت فصل جدید خود میزبان کارگردان این فیلم بود.

«آسمان غرب» به تهیه‌کنندگی حبیب والی نژاد نیز در یک هفته گذشته توسط ۳۴ هزار و ۵۲۳ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان رسیده است و به این ترتیب این اثر در رده پنجم جدول فروش هفته‌ای که گذشت قرار می‌گیرد.

فیلم سینمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد با فروش ۲۲ هزار بلیت در جایگاه ششم گیشه فروش سینماها قرار می‌گیرد. این فیلم نیز با در اختیار داشتن ۲۱۸ سالن سینما و ۸۳۰ سانس در هفت روز گذشته، پذیرای بیش از ۲۲ هزار مخاطب بوده است و به فروشی معادل با ۷۶۴ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان رسیده است.

«آپاراتچی» نیز در هفت روز گذشته توسط ۷ هزار و ۳۴۴ نفر تماشا شده و به فروشی بیش‌تر از ۳۳۷ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این فیلم نیز در رده هفتم جدول فروش قرار دارد.

«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق نیز با در اختیار داشتن ۸۷ سالن سینما در هفت روز گذشته، توسط ۴ هزار و ۳۶۲ نفر تماشا شده است و به فروشی معادل ۱۷۶ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان دست یافته است. به این ترتیب این فیلم نیز در رده هشتم جدول فروش آثار هفت روز گذشته سینمای ایران قرار می‌گیرد.

«پرویز خان» به تهیه‌کنندگی عطا پناهی نیز در یک هفته گذشته توسط ۵۲۲ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱۸ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان رسیده است.

کد خبر 6096704 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان (فیلم)
  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان + فیلم
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • یک جایزه دیگر برای مل بروکس/ پیبادی تجلیل می‌کند
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • ویدیو/ ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان
  • بالاترین میانگین مخاطب از آن کدام فیلم است؟/ یک غیر کمدی پرفروش
  • علی ژکان یک نمایش کمدی به صحنه می‌برد
  • ببینید | توهین جنجالی و نژادپرستانه یک جوان مقابل یک زن سیاهپوست در آمریکا: تقلید میمون!
  • توصیه مهم یک مرجع تقلید به مسئولان؛ به نام دین حرفی نزنید!