نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر | علف زار و شادوران ؛ معمایی در برابر کمدی
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۶۹۶۰
سید سعید هاشمزاده در یادداشتی فیلمهای علف زار و شادوران را که در دومین روز جشنواره فیلم فجر اکران شد مورد بررسی قرار داده است. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم- سید سعید هاشم زاده در نقد فیلم های دومین روز جشنواره فیلم فجر درباره فیلم علفزار نوشت:
«علف زار» یک معمایی دادگاهی
کمبود درام کاراگاهی، ورزشی، معمایی و دادگاهی در سینمای ایران، در همین دو روز اول جشنواره رفع شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم با دردسر شخصی یک بازپرس شروع میشود، دردسری که یکی نبوده دو تا میشود، افسر فرستاده او به شکلی غیر تعمدی کودکی را مورد هدف قرار میدهد و به دردسر میافتد و از سوی دیگر بازپرس ما باید به تهران انتقالی بگیرد. یکی از این دو گره همان بخش نخست فیلم به فراموشی سپرده میشود، در واقع داستان کودک دیگر پیگیری نشده و جز یک تصویر در بخش پایانی دیگر چیزی از آن که اهرم فشاری قدرتمند در برابر شخصیت امیر حسین بود نمیبینیم. اما گره دوم شخصیت ما از همان اول تا پایان کار یقه مخاطب و خودش را میگیرد اما این گره نیز در حد تیتر است. زیرا انگیزه انتقالی گرفتن امیر حسین برای ما در ابهام میماند و تبدیل به مسأله نمیشود. از این دو گره که مربوط به شخصیت اصلی مان است که بگذریم، گرههایی که در شروع داستان با آنها درگیر هستیم، ماجرای محوری آغاز میشود. یعنی پرونده تعرض در یک باغ که گریبان دو خانواده متهم و شاکی را گرفته اما خانواده شاکی بهخاطر ترس از آبرو میخواهد کنار بکشد. امیرحسین در گردابی دیگر میافتد و این گردابها یک به یک به درام افزوده میشود. این روند تدریجی اطلاعات در داستان درام معمایی را قوی میکند و لایههایی پس از دیگری به مسائل این پرونده افزوده و کم میشود. بحران اساسی اما هنوز درباره مواجهه بازپرس ما با پرونده است. دو راهی که یا بنا به دستور بالا باید پرونده را مختومه کند یا باید عادلانه چیزی را که میبیند قضاوت کند. این دوراهی مهمترین اصل درامپردازی برای شخصیت است. یا به قول سارتر اصل کشمکش دراماتیک است.
با تمام این پرداختهای درست در دل داستان «علف زار»، فیلم از جایی لطمه میخورد که ماجرا یا حادثه را که گره ایجاد کرده، فدای شخصیتپردازی میکند. شخصیتهای نمایشی که هیچکدام جز یک نفرشان، شخصیت عروس خانواده، مسئلهاش برای ما تبدیل به بحران نمیشود. اطلاعات کم، نشانههای کلی و ارجح دانستن پرونده در نسبت به پرداخت کاراکترها لطمه بزرگی به نزدیک شدن مخاطب به فیلم زده است.
این دور ماندن از کاراکترها، دقیقاً در دور ماندن از پرونده نیز صدق میکند. اتفاق و فاجعه اصلی را میشنویم اما نه با جزئیات بلکه با کلیاتی که پیش از این درباره چنین پروندههایی شنیدهایم. داستان از شخصیتها فاصله گرفته و کلیتی از آنها را برای ما میسازد اما دوربین به آنها نزدیک است. همانطور که کلیاتی از فساد دادگاهی و تنها یک نمونه را برجسته میکند و به قول معروف فیلم، تا دم در نقد مهمی میرود و باز میگردد. این محافظه کاری هم در پرداختن به فاجعه وجود دارد و هم در نقدی که میتوانست برگ برنده اثر باشد؛ اما از حق نگذریم تا همینجا هم بد نبود.
و نکته آخر، چرا اسم فیلم علف زار است؟
رادان: "علفزار" فیلمی عدالتخواهانه است/ دانشی: میخواهم ژانر جنایی را در سینما ادامه دهمهاشم زاده درباره فیلم «شادروان» نیز نوشت:
کمدی موقعیت از منظر نگارنده، سخت و در عین حال قابل درکترین کمدیهاست که اجرای خوبش میتواند تضمینی برای یک فیلم ماندگار باشد. شادروان در یک سوم آغازین خود یک کمدی موقعیت است. موقعیت هم از دل تم فقر و موضوع پول میآید. خانوادهای که کارت پدر مرحومشان مسدود شده است و حالا برای پول باید تلاش کنند و به این در و آن در بزنند. مسائل عقلانی و منطقسازی برای چنین موقعیتهایی فانتزی و لحن کمدی را کمرنگ میکند بنابراین در مواجهه با «شادروان» نباید علت و معلول یک درام واقعگرایانه را معیار قرار داد و درباره شبکه استدلالی متن سخن گفت و به نظر باید با جهان فانتزی آن که کاریکاتوریست و از دل واقعگرایی بیرن میآید همراه شد و شادوران در یک سوم اولیه این اجازه را به ما میدهد؛ اما باقی اثر و دو سوم انتهایی آن با ورود درام به یک ماجرای عاشقانه و رمانس که نه رمانس کاملی است و نه ضرورتی در دل این موقعیت کمدی دارد، موجب میشود که موقعیت و کاراکترها از دست بروند.
در واقع ماجرای عاشقانه دختر افغان، میتوانست خرده قصهای باشد که کاریکاتوریزه شود و در دنباله داستان محوری پیش برود. اما این اتفاق نیفتاده و فیلم لحن عوض میکند و به طبع از ریتم یک کمدی موقعیت خارج و گاه در دل یک ملودرام میلغزد . فیلم حسین نمازی در آخر یک ایثار و جان فشانی را تصویر میکند که پیامیاخلاقی دارد. اما این پیام نه با موقعیت همسان است و نه در راستای گره اصلی فیلم است. در واقع گمان میرود که فیلمنامهنویس نتوانسته است تا گره مرکزی و موقعیت محوری خود را در دل یک داستان بلند و برای یک فیلم بلند طراحی و پرداخت کند و با اضافه کردن داستانک عاشقانه و تبدیل آن به داستان محوری نیمه دوم فیلم جایگزین و داستانی دوم را بازگو میکند که همانطور که بیان شد ضرورتی در تعریف گسترش یافته آن دیده نمیشد؛ این عدم ضرورت نه تنها ضربهای مهلک به جان مایه ژانر اثر زده است بلکه داستان را از شادروان، مرگ پدر، به سمت و سوی یک ازدواج و از خود گذشتگی پرتاب کرده است، که دو نگاه و تم متفاوت از یکدیگرند.
نگاهی به فیلم "شادروان"| خلق موقعیتهای خندهدار بدون داستانی گیرانمازی: "شادروان" ملودرامی شیرین است / واکنش رضا رویگری به ادعای آقازاده بودن تهیهکننده "شادروان"نتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر فیلم های جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر فیلم های جشنواره فیلم فجر علف زار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۶۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علی ژکان یک نمایش کمدی به صحنه میبرد
به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «طاووس خانم و ازدواجهایش» به کارگردانی علی ژکان و تهیهکنندگی لیلا فریدنی از روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران تهران روی صحنه میرود.
فرهاد بشارتی، شقایق رهبری، لیلا فریدنی، شاپور کلهر، رضا امامی، محمدجواد اکبری، علی ابراهیمی و داریوش سلیمی از جمله بازیگرانی هستند که در نمایش «طاووس خانم و ازدواجهایش» به ایفای نقش میپردازند.
در خلاصه داستان این اثر آمده است: هوشنگ و طاهره سعی دارند با ازدواج دخترشان، بیپولی و بیدرایتی خودشان را جبران کنند اما در این مسیر اتفاقاتی رخ میدهد.
نمایش «طاووس خانم و ازدواجهایش» تا آخر اردیبهشت ماه در سالن اصلی خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران، هر شب ساعت ۲۱ روی صحنه میرود. علاقهمندان به تماشای این اثر میتوانند از سامانه تیوال اقدام به خرید بلیت کنند.
از دیگر عوامل این نمایش میتوان به امیر جاوید نیک مجری طرح، غلامحسین شاهعلی مشاور پروژه، فرامرز بادرامپور طراح صحنه و لباس، وحید چهل امیرانی آهنگساز، محمد قومی طراح گریم، رضا سمیاری عکاس و حامد قریب مشاور رسانه اشاره کرد.
علی ژکان از کارگردانهای سینما و تئاتر ایران است که کارگردانی فیلم هایی چون «مادیان»، «دخترک کنار مرداب»، «چهره به چهره»، «عیسی میآید»، «سایه به سایه» و «اولین امضا برای رعنا» را در کارنامه دارد.
کد خبر 6096299 علیرضا سعیدی